Voiko kilpa-autoilu olla ympäristöystävällistä? – Huippukuski valottaa drifting-auton rakentamista

Drifting SM-sarjassa sekä Radalle.comin Allstar-driftingsarjassa kilpaileva Ville Kaukonen kertoo drifting-auton olevan loppujen lopuksi vain “vähän” paranneltu auto.

Drifting-auton ulkopinnat on lasikuitua ja sisälle on asennettu turvakaaret, kuppipenkit sekä kilpaturvavyöt. Auton ohjausjärjestelmää muutetaan niin, että renkaat kääntyvät tuplasti enemmän kuin vakiona. Tämä mahdollistaa sen, että yleisölle voidaan näyttää hienoja luisukulmia.

“Pro-luokan kilpa-autot toki on sitten jo todella pitkälle vietyjä autoja. Tehoa on kymmenen kertaa enemmän ku äitin kauppakassissa eli noin 800 hevosvoimaa”, Kaukonen kertoo.

Drifting-auton rakentaminen vie paljon aikaa, rahaa ja tietotaitoa. Kolme vuotta kilpaa ajaneen ja kymmenen vuotta piireissä pyörineen Kaukosen mukaan drifting-auton pystyy rakentamaan hyvän ja osaavan tiimin kanssa talven aikana. Jos autoa on rakentamassa ensimmäistä kertaa, kannattaa se tehdä rauhassa. Tällöin rakentamiseen kannattaa varata noin vuosi.

“Jotkut laittavat rakentamiseen 5000 euroa, kun joku toinen taas 50 000 euroa. Mutta raha ei onneksi ratkaise tässä lajissa vaan ajotaito.”

Kaukosen auto kuluttaa kisan aikana noin 80 litraa polttoainetta, radasta riippuen. Useimmissa autossa käytetään polttoaineena E85:ta, joka palaa puhtaammin kuin normaali bensa tai diesel.

Driftingissä nähdään paljon savua, mutta sen on rengassavua, ei siis pakokaasua. Renkaita kilpailussa menee noin 8-10 kappaletta ja hurjimmilla jopa 20. Renkaat valmistetaan kierrätetystä kumista ja loppuun ajetut renkaat kierrätetään oikeaoppisesti kisan jälkeen.

Kisoissa suurin kulu onkin renkaat. Muita osia ei normaalisti kulu kisan aikana.

“Välillä jollain voi mennä moottori tai vaihdelaatikko. Se riippuu täysin siitä, miten ajaa. Itsellä pitää aina kauden aikana vaihdella puskureita, kun ei aina pysy radalla”, Kaukonen kertoo.