DRIFTING

Kuva: Mai Puttonen

kilpailu

JKL Drift king

Suomen räyheimmät drifting-kilpurit ja terävimmät kuljettajat saapuvat Jyväskylään 29.6. ottamaan toisistaan mittaa ennennäkemättömässä kaupunkikilpailussa. Rattimiehet kamppailevat RADALLE.comin Allstars-sarjan Pro-luokan pisteistä ja kauden päätteeksi yksi kruunataan mestariksi.

laji

drifting

Drifting-kilpailussa on tarkoituksena löytää kuljettaja, joka hallitsee parhaiten ajoneuvonsa käsittelyn. Tuomaristo valitsee voittajan esitettyjen ajolinjojen, -tekniikoiden ja -taitojen perusteella.

Kilpalijoiden tavoitteena on ajaa maksimaalisella nopeudella oikeaa ajolinjaa pitkin, mahdollisimman lintassa. Tämän lisäksi suunnanmuutoksien tulee sujua ilman turhia ratinliikkeitä ja kaasua nostamatta.

Street

Suomessa driftingissä löytyyuseita eri luokkia joita ovat SM-, Pro-, Pro2 sekä Street -luokat. Jyväskylässä ajetaan Pro -luokan osakilpailu. Street on niin sanottu sisääntuloluokka, johon voisi osallistua esimerkiksi omalla takavetoisella mersulla. Ideana onkin päästä kokeilemaan driftingissä kisaamista. Autoa ei saa modifoida driftingiin ominaisilla piirteillä (esimerkiksi kasvattamalla renkaiden kääntyvyyttä, jotta voi ajaa isomassa kulmassa) vaan kyseessä on tasavertanen kokeiluluokka. Streetissä ei ajaeta tandemia

Street Open

Kesällä 2019 ajetaan myös uusi Street Open -luokka, joka on Streetin tavoin kokeiluluokka, mutta kilpailuihin voi osallistualähes millä vain autolla. Näin myös kokemattomammat kuskit, jotka kalustonsa puolesta voisivat kilpailla Pro2 -luokassa pääsevätkokeilemaan driftingissä kisaamista. Street Openissa ajetaan kesän aikana kolme osakilpailua.
 
Pro2
 

Pro2 -luokassa ajetaan ennen siirtymistä korkeimpaan luokkaan. Autoissa tulee olla turvakaaret sekä parannuksia turvallisuuteen verratuna Street -luokan autoihin, ja vaatii näin myös isompaa sijoitusta auton modifiointiin. Pro2 -luokassa ajetaan tandemia.

Pro ja SM

Pro -luokka vastaa SM-tasoa ja monet kuljettajat kilpailevatkin sekä Pro-, että SM -luokissa. Erona Pro2 luokkaan on kuljettajien kovempi taso sekä vapaavalintainen rengastus. Pro2- ja Street -luokissa renkaan leveys on rajattu. Leveämmällä renkaalla saadaan enemmän pitoa, jolloin sivuluisussa voidaan ajaa kovemmalla vauhdilla.